zondag 15 september 2013

Buzzer

6 opmerkingen:

Ludo zei

Staat er goed op, mooie uitsnede en scherp waar het er toe doet.

Bekie zei

jamaar niet *helemaal* scherp (van voor tot achter)
ok ik heb tussenringen gebruikt, anders had ik niet zo dicht kunnen komen.
maar is genomen met diafragma f/20 en toch maar zo'n kleine scherptediepte...
gebruik jij zelf ook tussenringen voor uw macro's ?

Ludo zei

Noop... geen tussenringen, die pakken wel wat licht weg, gewone macrolens 150mm en/of de 100mm. Ook die macrolenzen hebben een heel gering scherptediepteveld, slechts een paar mm. Ik werk dan nog maximaal op 5.6 of 6.3 diafragma, iso zo laag mogelijk ivm met ruis (de 7D is daar nogal gevoelig aan wordt gezegd). Ook geen statief gebruikt want dan ben je zo weinig mobiel, loop je de hele tijd met dat statief te zeulen en als je dan uiteindelijk staat opgesteld is de vogel/vlieg/insect gevlogen. Dus uit de hand met de stabilisatie op, tenzij het op extreem korte afstand is, dan is die van weinig nut. Vooralsnog kan ik de zaak nog redelijk stilhouden, eens dat niet meer lukt zullen wat anders moeten verzinnen.

Ludo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bekie zei

bij die laatste foto's op uw blog, wat is dan de afstand tussen het onderwerp en de voorkant van uw objectief ?

bij mijn vliegje was dan ongeveer 5cm denk ik

Ludo zei

Die is genomen op ± 25cm van voorkant van mijn objectief, in dit geval de 150mm Sigma. Die heeft een kortste scherpstelafstand van 38cm, maar dat is gemeten van onderwerp naar sensor. Dus niet echt zo dichtbij als jij, de foto is ook wel wat gecropt hé.